پایان کار ساختمان چیست؟

زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
پایان کار ساختمان چیست؟

پایان کار ساختمان، مجوزی است که سازنده ملک بعد از اجرای بنا و تکمیل شدن آن مطابق با قوانین شهرداری و ساخت و ساز، باید از شهرداری دریافت کند. پایان کار برای تمام ساختمان‌ها، منازل ویلایی، آپارتمان و هر بنایی ضروری است.

کسی که قصد ساخت و ساز در زمین های شهری را دارد، باید ابتدا به شهرداری مراجعه کند. بعد از دریافت پروانه ساخت و پرداخت عوارض و مالیات، 1 سال فرصت دارد تا به دفاتر و شرکت های مهندسی معتبر مراجعه کند و یک نقشه ساخت مطابق با موازین و قوانین شهری دریافت کند. سپس اقدام به ساخت کرده و بعد از پایان ساخت، به شهرداری مراجعه می‌کند تا درخواست گواهی پایان کار دهد. بعد از بررسی و فرستادن کارشناس فنی و تایید همه چیز، گواهی صادر خواهد شد.

کشور ما برای صدور این گواهی، قوانین مشخص و تعریف شده ای دارد که اگر چه سال ها در گوشه ای در حال خاک خوردن بود، اما هم‌اکنون به طور جد، دنبال می‌شود. گذشته از مباحث مختلف ساخت و ساز مانند ارتفاع و نوع مصالح و نمای ساختمان، عایق کاری آن نیز برای دریافت گواهی پایان کار، الزامی است.

در حال حاضر برای صدور گواهی پایان کار ساختمان، عایق کاری دیوارهایی که از طرفی با محیط داخلی ساختمان و از طرف دیگر با بیرون در تماس هستند، الزامی است. این عایق ها شامل انواع عایق رطوبتی نانو، حرارتی و صوتی است تا تبادل انرژی و اتلاف آن به حداقل ممکن برسد .

مدارک لازم برای اخذ پایان کار ساختمان

بعد از اینکه متوجه شدید پایان کار ساختمان چیست؟ و قوانین جدید آن چه می‌باشد؟، حالا نوبت به مدارک مورد نیاز برای اخذ آن می‌رسد. اگر قصد دارید پایان کار ساختمان را دریافت کنید، لازم است تا در شهرداری منطقه محل ساخت بنا، پرونده تشکیل دهید. بعد از تشکیل پرونده در شهرداری، باید مدارک زیر را تهیه کرده و ارائه کنید:

  1. پرداخت فیش عوارض نوسازی سال جاری و ارائه اصل و کپی آن
  2. اصل شناسنامه و کارت ملی
  3. اصل و تصویر سند
  4. حضور مالک یا مالکان یا وکیل قانونی با وکالتنامه معتبر، در صورت فوت مالک، اصل و کپی انحصار وراثت و کپی و اصل مدارک هویتی
  5. گزارش روز مرحلهای توسط مهندس ناظر
  6. اصل و کپی فیش برق و گاز و تلفن و آب
  7. اصل و کپی پروانه ساختمان
  8. نقشه معماری ملک همراه با مهر و امضا شهرداری به همراه cd
  9. ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحلهای و همچنین تاییده استاندارد برای آسانسور در ساختمان‌های نوساز


بعد از تهیه و تکمیل مدارک گفته شده و گزارش کارشناس فنی و مهندس ناظر، گواهی پایان کار برای مالک صادر خواهد شد. در ساختمان‌های که مستاجر ساکن است و یا بعد از ساخت، بنا به هر علتی، ساختمان به فروش میرسد، گرفتن پایان کار با مالک است. مالک در اینجا شخصی است که اقدام به ساخت و ساز بنا کرده است.

در صورتی که بعد از ارائه مدارک فوق به شهرداری، این ارگان در دادن گواهی پایان کار کوتاهی به خرج دهد، مالک می تواند در محاکم قضایی، طرح دعوا کند. همچنین در صورتی که مالک از گرفتن پایان کار خودداری کند و یا خلاف قوانین، ساخت و ساز کرده باشد، شهرداری هم می‌تواند علیه او، اقامه دعوا کند.

لازم به ذکر است که دعوای الزام به اخذ پایان کار، مقدم‌های برای گرفتن صورت مجلس تفکیکی و الزام به تنظیم سند رسمی است و تا زمان صدور پایان کار، امکان اجرای این امور نمی‌باشد، اما با توجه به اینکه دعاوی الزام به اخذ پایان کار، صورت مجلس تفکیک و تنظیم سند رسمی، مرتبط به یکدیگر هستند، می‌توان همه آنها را ضمن یک دادخواست مطرح کرد.

مراحل دریافت پایان کار ساختمان

اخذ پایان کار برای ساختمان های ساخته شده، الزامی است. البته منظور از ساختمان، حتما بناهای با ارتفاع نیست. ساخت خانه های ویلایی، مغازه و پاساژ یا هر بنایی که در زمین های شهری و زیر نظر شهرداری یا شرکت عمران ساخته شود، نیازمند گواهی پایان کار است.
برای اخذ پایان کار، باید مراحل زیر طی شود:

تشکیل پرونده در شهرداری برای اخذ پایان کار که باید در ابتدا فرم درخواست پایان کار تکمیل شود. اگر ساخت و ساز مربوطه برای نوسازی بوده است، باید فیش و رسید پرداخت عوارض نوسازی را به همراه داشته باشید و ضمیمه پرونده کنید.تحویل سند مالکیت رسمی، درخواست به شهردار برای اخذ دستور، ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه و تعیین زمان برای بازدید کارشناس دفتر فنی است.
مراجعه کارشناس فنی مربوطه از سوی شهرداری و بازدید بنای ساخته شده در جهت تنظیم گزارش وضع موجود.
تحویل فرم تکمیل شده گزارش عملیات ساخت و ساز از سوی مهندس ناظر
در این مرحله باید گزارش مامور فنی شهرداری توسط قیمت شهرسازی و مسئول فنی بررسی شود تا دستور محاسبه، داده شود.
کنترل زیر بنا توسط محاسب با توجه به گزارش مامور فنی و پروانه ساختمان از نظر اضافه یا کاهش متراژ.
از مجاورین ملک باید رضایت گرفته شود و اگر اختلافی فی مابین مالک و مجاورین وجود دارد، باید حل و فصل شود. همچنین نیاز است که ملک از نظر ارتفاع، اضافه قد و اضافه ساخت مازاد بر پروانه، بررسی شده و به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده شود. بعد از تعیین جریمه و پرداخت آن، مراحل ادامه پیدا خواهد کرد.
پیش نویس کردن پایان کار توسط واحد تشکیل پرونده های شهرداری
تکمیل برگ گواهی در بخش پروانه ساختمان شهرداری.
امضای نهایی توسط معاون شهرسازی – شهردار (معاون مالی – اداری) محاسب – پیش نویس گیرنده.
مهر کردن مجوز، شماره و تاریخ شهرداری توسط دبیرخانه
جریمه نگرفتن پایان کار
اینکه بدانیم چگونه پایان ساخت بگیریم و مراحل دریافت آن چیست، بسیار خوب است. اما باید این نکته مهم را هم بدانید که نگرفتن پایان کار، می‌تواند جرائمی را در پی داشته باشد.

اگر شما خود، مالک زمین هستید و قصد ساخت ملک جدید و یا نوسازی خانه خود را دارید، در صورتی که پایان کار اخذ نکنید، ممکن است با مشکلات متعددی در آینده مواجه شوید. برای مثال، برخی از امکانات شهری مانند دریافت کنتور آب و برق و گاز و هر چیز دیگر، نیازمند پایان کار است.

همچنین، در صورتی که بخواهید ملک خود را به فروش برسانید، این کار شدنی نیست و یا باید مقدار زیادی از آن را تخفیف دهید.
در صورتی که شما فقط سازنده هستید و مالک زمین، شخص دیگری باشد، اگر برای پایان کار در مهلت مقرر اقدام نکنید، ممکن است با اقامه دعوا از سوی مالک مواجه شوید و باید خسارت و جریمه پرداخت کنید.

 نمونه پایان کار ساختمان


در آخر پایان کاری که دریافت می‌کنید، براساس بررسی های انجام شده، از نظر طرح و نقشه، مشخصات فنی و عملکردی و همچنین مقاومت در برابر زلزله و حریق می‌باشد، در ادامه یک نمونه تصویر واقعی قرار داده شده است

 

 نمونه پایان کار ساختمان

ادمین
چهارشنبه، 02 خرداد


نظر شما

متن نظر