اخذ جواز ساختمان
جواز ساختمان یا مجوز احداث سازه، مجوز رسمی است که توسط مراجع مربوطه مانند شهرداری یا سازمان مربوطه دریافت میشود و اجازه ساخت یا تغییرات بزرگ در یک ساختمان را به مالک یا سازنده ساختمان میدهد. اخذ جواز ساختمان نشاندهنده این است که طرح و اجرای ساختمان با مقررات و قوانین ساختمانی مربوطه سازگار است و ازنظر فنی و ایمنی به استانداردهای لازم پاسخ میدهد.
معمولاً برای اخذ جواز ساختمان، باید مستندات و اطلاعات مربوط به طرح ساختمان شامل نقشههای معماری، نقشههای سازه، نقشههای مکانیکی و الکتریکی، محاسبات سازه، گزارشهای فنی و سایر مدارک موردنیاز را به همراه درخواست مربوطه به مراجع مربوطه ارائه کنید. معمولاً پس از بررسی اسناد و بررسیهای لازم، جواز ساختمان صادر میشود و میتوان با آن به ساخت و اجرای ساختمان پرداخت.
اهمیت جواز ساختمان این است که اطمینان حاصل میشود که ساختمان مطابق با قوانین و مقررات مربوطه ساختهشده است و بر اساس استانداردهای ایمنی و فنی عمل شده است. اخذ جواز ساختمان نقش حائز اهمیتی در جلوگیری از ساخت ساختمانهای ناقص، غیرقانونی و خطرناک دارد و به اطمینان مالکان و ساکنان ساختمان از ایمنی و استانداردهای لازم ساختمان کمک میکند. روند دریافت جواز ساخت شامل بخشهای مختلفی است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
مراحل اخذ جواز ساختمان
1. درخواست و تشکیل پرونده جهت تخریب و نوسازی
جهت تخریب و نوسازی ملک قدیمی نیاز به اخذ جواز ساختمان است. برای دریافت جواز ساختمان ابتدا درخواست از طریق دفتر خدمات الکترونیک شهر برای شهرداری ارسال میشود. جهت تشکیل پرونده و ارسال درخواست مدارک زیر نیاز است:
• مدارک هویتی از مالک و سند ملک مثل شناسنامه، کارت ملی، سند ملک و کپی آنها، قبض آب یا برق، نقشه 2 هزارم و آخرین فیش عوارض نوسازی.
اگر چند ملک دارای چند مالک باشد به شخصی وکالت داده میشود، در این صورت اسکن اصل وکالتنامه نیز نیاز است.
2. چاپ دستور نقشه
پس از ثبت درخواست مأموری از سمت شهرداری برای بازدید از ملک به محل اعزام میشود. در این بازدید مأمور حدود اربعه ملک، ابعاد ملک، درختانی که در ملک هستند، باغچه، تیر برق، همجواریها و اطلاعات ملکهای اطراف را به شهرداری میفرستد.
اگر ملک خلافی داشته باشد که میبایست برای رفع آن اقدام نمود با فرض اینکه خلافی از قبل وجود نداشته باشد اطلاعات مأمور به قسمت بروکف شهرداری میرود و بررسی میشود و دستور نقشه صادر میشود .
3. معرفی معمار و تهیه نقشه معماری
در این مرحله از اخذ جواز ساختمان، نقشه معماری تهیه میشود و معمار به شهرداری معرفی میشود. معمار میتواند شخص حقیقی با پروانه نظاممهندسی یا شرکتی بهعنوان شخص حقوقی باشد.
لزوماً معماری که به شهرداری معرفی میشود نقشه شما رو طراحی نمیکند و میتواند دو شخص متفاوت باشند.
برای آپلود نقشه در سامانه تهران من میبایست اکانت شهروندی مالک را فعال نمود. به این صورت که با کارت ملی به دفتر خدمات مراجعه و درخواست را فعال کردن اکانت را میدهید. در سامانه تهران من در قسمت خدمات ملک و شهرسازی، معرفی معمار را انتخاب کرده و با توجه به شماره پرونده شماره شهرسازی را وارد کرده و معمار را به شهرداری معرفی میکند. سپس معمار در سامانه مربوط به خودش تأیید میکند و به این صورت کارتابل گردانی تکمیلشده و به شهرداری معرفی میشود .
4. مصوب کردن نقشه معماری و صدور فیش عوارض
نقشه معماری که تهیهشده چندین بار به شهرداری رفته و اصلاح میشود تا ضوابط شهرداری کاملاً رعایت شده باشد. بعد از آن فیش عوارض و نوسازی صادر میشود تا این مرحله از اخذ جواز ساختمان نیز تکمیل گردد .
5. معرفی مهندس سازه، تأسیسات و نقشه فاز 2
بعد از تأیید نقشه معماری نوبت به معرفی مهندس برق و مهندس مکانیک (محاسب) است. ساختمانهایی که از 6 سقف بیشتر هستند یا متراژ بیشتر از 2هزار متر نیاز هست که آزمایش خاک هم داشته باشند.
• در این پروسه یکماهه نمای ملک را طراحی کرده و نقشههای فاز 2 نیز طراحی میشود و محاسب یک سری اعداد و ارقام را از آزمایش خاک برمیدارد.
بعد از نقشه معماری یکی از زمانبرترین کارها نما هست. زیرا کمیته نما در هفته یکبار در هر منطقه برگزار میشود .
6. تهیه پیشنویس نقشهها
بعد از اتمام آزمایش خاک و تأیید شدن آن در سامانه نظاممهندسی میبایست فاز 2 های معماری، محاسبات، برق و مکانیک را در سامانه نظاممهندسی آپلود نمود. در این مرحله ممکن است نیاز به اصلاحات باشد.
بعد از تأییدیه جهت آمادهسازی پیشنویسها به شهرداری میرود. سپس توسط مهندس مهر و امضا و به دفتر خدمات ارائه میشود .
7. تعیین مهندس ناظر
در مرحله بعدی از اخذ جواز ساختمان اقداماتی نظیر تعیین مهندس ناظر، تعهد حصار کشی، فیش آموزش پرورش و بیمه در این مرحله انجام میشود .
8. بررسی اسناد و نقشهها توسط شهرداری منطقه
در این مرحله دفتر خدمات این پک پیشنویس را برای شهرداری میفرستد تا 4 مرحله امضا به این صورت انجام شود:
ابتدا رییس طرح تفضیلی و برکف تأیید مینماید سپس رییس صدور پروانه بعد از آن تأیید معاون شهرسازی و در آخر تأیید شهردار میشود و کار به سازمان فناوران میرود و چاپ میشود به دفتر خدمات ارسال میشود .
9. چاپ جواز ساختمان
مراحل اخذ جواز ساختمان در اینجا به پایان میرسد.
نمونه ای از اخذ جواز
پروانه ساخت چیست؟
پروانه ساخت ساختمان مجوز رسمی است که توسط مراجع مربوطه مانند شهرداری یا سازمان مربوطه صادر میشود و اجازه ساخت یا تغییرات بزرگ در یک ساختمان را به مالک یا سازنده ساختمان میدهد. همچنین بهعنوان جواز ساختمان، اجازه ساختمان یا مجوز ساخت نیز شناخته میشود .
نظر شما
متن نظر